Targetträning

Det var så många som uppskattade när jag svarade på deras frågor angående klickerträning så jag tänkte att jag fortsätter! (bild från idag fotat av mormor)

Idag hade jag targetträning med Clooney, och det gick faktiskt jättebra! Target är verkligen något som verkar passa honom; och därför tänkte jag förklara för er vad det är, hur det funkar, och varför man ska använda det!
 
Vad är targetträning?
Target - som betyder mål/måltavla på svenska - är en "gren" inom klickerträningen. Det går ut på att hästen ska ta i något med något (t.ex nudda med nosen på en boll) och då får klick+godis. Självklart går detta att göra på tusentals olika sätt, men jag kommer lära ut the basics typ.
 
Varför ska man göra det?
Targetträning kan man använda för tricks och diverse saker. På djurparkerna använder man b.la targets till att lära delfiner och andra marina djur att göra t.ex bakåtvolter (djuret följer targeten och "råkar" göra en bakåtvolt - får godis - lär sig). Sen är det väldigt roligt!
 
Hur gör man?
När man börjar med targetträning ska djuret lära sig att ta på targeten. Så; välj ut något att ha som target. Man kan förstås ha olika saker så oroa dig inte, ta vad som finns - ett spö, en tennisboll, eller som vi har, ett skohorn!
Sen så håller du den typ en meter från hästen, de flesta hästar vill direkt nosa på den konstiga saken och kommer förr eller senare "råka" nudda den med mulen. Direkt det händer - klick! Och ge godis.
Fortsätt så tills hästen förstår och självmant tar i den med mulen, det är ganska lätt att se när dom förstår uppgiften. (Detta bör inte vara ett problem även om hästen inte är inklickad, men det kanske tar lite längre tid för hästen att förstå att den måste göra något för att få godis, så om den börjar tigga, var tålmodig och vänta tills den tar i targeten)
När hästen förstår kan man sluta för dagen, så får den tid att tänka.
 
Nästa gång kan man fortsätta på samma sätt, eller göra som jag gjorde idag, tränade på att Clooney ska följa efter targeten! Detta gjorde jag eftersom att han har fastnat i att följa efter när jag går, och därför måste jag gå framför för att han ska gå alls, och då fungerar ju inte longering. Targeten hoppas jag kunna använda långt framöver till när han ska ridas in t.ex, om han inte förstår tygeltag så kan jag leda med targeten och visa honom rätt svar och sedan fasa ut targeten så han lyssnar på min första signal - tygeltaget.
 
Tänk på att göra det lätt och set your horse up for success!
Postat av: Jessica [J.L´s Hovslageri, Jämtland]

Tack, men det är inte till bloggen jag håller på med en design, utan jag håller på med en hemsida till mitt företag ;)

Däremot ska jag nog ta och fixa en ny design till bloggen också ;)

2014-08-14 @ 21:05:33 / http://jessicalindstrom.blogg.se
Postat av: Caroline

Det lät superkul ju, ska jag verkligen testa på min kille. Tack för tipset! :D

2014-08-14 @ 21:05:55 / http://freetrotters.blogg.se
Postat av: Jennisbeauty

Sv; Men aaah, vad bra tips det där med D-vitamin! Måste nog börja med det faktiskt. Hört att det är bra för håret också.. så lite win-win nu till hösten ju :D

Sjukt söt bild. Åååh vad mysigt att hålla på med hästar <3

2014-08-14 @ 22:04:32 / http://www.jennisbeauty.blogg.se
Postat av: Mikazuki Chan

Blir så avis, vill också ha ponnisar :c

2014-08-14 @ 22:29:48 / http://mikazukichan.blogg.se/
Postat av: LIENE

Låter kul!

2014-08-15 @ 08:13:30 / http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Kristin

Haha det där låter ju kul! :-D kanske något att prova med quarterstoet här hemma.

2014-08-15 @ 16:55:12 / http://nattstad.se/northwind

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: