Sadelgjordar

Tyra (tyrashastar.se) har ju fått rätt mycket uppmärksamhet efter hennes inlägg om nosgrimmor och Dyóns nya träns och allt vad det var. Så då skrev hon ett inlägg som jag ska visa lite av här;
 

Ofta på bloggen så upplever jag att det är väldigt mycket fokus på EN sak och då glömmer man bort allt annat. Det är så svart eller vitt. Till exempel. ALLA tycker det är otroligt konstigt med att man rider med dubbla nosgrimmor som ändå sitter VÄLDIGT löst inspänt om man te x jämför med en sadelgjord. Det är många debatter hit och dit om hur hästens skelett är uppbyggt, företagen slåss om att sälja nya träns för JUST det här tränset trycker inte lika mycket just där på känsliga ställen bla bla blabla.

Så, varför är det INGEN av er som reagerar över sadelgjordarna som är så hårt indragna? Jag har ALDRIG fått en enda kommentar om det, och nu snackar vi och debatterar om hästens anatomi? Tänk på att ryttaren ofta tar i allt vad man har för att spänna gjorden..åh kom igen bara ett hål till….? Jag anser att det bara finns EN bra magplatta idag, och det är den franska gjorden som är elastisk och som man inte behöver spänna åt allt vad man har.

Men ni som har tunna tyggjordar, hur tror ni det känns för hästen? Nu kanske det är så att ALLA ni tycker det är plågeri med Dyons nosgrimma rider själva med den franska gjorden? Eller? För gör ni inte det- då tycker jag ni bör ta en funderare på hur ni använder andra saker på era hästar? Täpper man inte igen hela magen, andning, matsmältning, trycker ihop muskler och vävnader när man drar en tyggjord över hästens mage ALLT vad man har? En sådan sadelgjord kan inte ge speciellt jämt tryck på deras känsliga sidor på magen???

Jag skriver inte det här inlägget för att provocera, utan för att få er läsare att tänka outside the box. Zooma ut och se helheten.

 

Och jag känner bara; shit! Jag och Tyra har olika inriktning, olika tänk, olika åldrar, hästar, erfarenheter och resurser. Men hon (och många andra) har en möjlighet att kritisera, att tänka; ska det verkligen vara såhär? Är det rätt? Är det verkligen snällt mot hästen?
Har faktiskt inte funderat så mycket på det här med sadelgjordar. Sen är jag lite av en vekling så dels kan jag inte dra åt suuuperhårt, men ska man verkligen behöva det? Nej, ett inköp som jag nu känner att det verkligen behövs är en resårgjord!
 
Postat av: Emelie

Sv; yes!:)

2013-12-30 @ 13:53:55 / http://emeliejosefssons.blogg.se
Postat av: Emma

sv: aha. Jag har en paladin och spelar i Azuremyst ( I guess) i typ skogen mot en bit getbock-grej. Jag fixade utrustning och då gick det lite bättre men dog ändå. Blir ghost hela tiden :(

2013-12-30 @ 15:07:04 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okunskap från Tyras sida. Att spänna åt nosgrimman hårt är inte samma sak som att spänna sadelgjorden hårt.

Svar: Det ena utesluter inte det andra :)
・゚♥ ✞ ✧:* Nᴇᴀ *:・゚♡ ✧* ▲

2013-12-30 @ 16:09:59
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

sv: hehe, ja det kan jag tänka mig att du tycker ;)

2013-12-30 @ 22:40:23 / http://efji.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: jaoo, om det är de som är ungefär längst ner till vänster hehe :P Så kass jag är ... xD

2013-12-30 @ 22:43:37 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Klara

hej! ; japp! den vita ponnyn är min! vet ej vad den skäckiga är för ras.. tror den är irländare. vi får se om bytet! <3 :)

2013-12-30 @ 23:48:23 / http://favvoklara.horseworld.se
Postat av: Yrsa | Wild hoofbeats

Just sadelgjordar har jag tänkt på länge, anser att sadelgjorden är precis lika viktig som sadeln. En bredare ju bättre.. tyvärr kostar dom en förmögenhet.. men det är just vad jag håller på att spara till för tillfället, en bra sadelgjord håller sadeln på plats, minskar risken för skav, ger hästen bättre rörelsemönster (dvs bogfrihet) och sitter bättre rent anatomiskt. :-d Själv skulle jag vilja köpa http://topreiter.se/product/bred-avlastnings-gjord-62/

2013-12-31 @ 09:47:48 / http://wildhoofbeats.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Jag är en Night Elf, Alliance och Paladin. Men vet du vad!!!?? Jag klarade uppdraget med Bocken :D :D stolt!
Vad spelar du som? :D

2013-12-31 @ 10:06:18 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Men vad tycker du? Ska jag fortsätta spela på starter Edition eller ska jag skaffa mig Wow? I så fall vilket. Jag hittade wow: Mist of Pandaria (som jag spelar nu på starter edition) eller wow: Burning Crusade? :D

2013-12-31 @ 10:09:57 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: AmandaB

Sv; okej jag förstår! Rider du på ridskola? :D

2013-12-31 @ 10:50:51 / http://Http://amandablomkvists.se
Postat av: Emma

sv: Jahaa. Så konplicerat haha :P
Men vilken är det första då, som inte behöver något annat spel. Burning crusade? :))
Så snäll du är som står ut med allt mitt okunnande hahah :P

2013-12-31 @ 11:11:55 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Ebba

Sv; Åh tack! ♥ Han är en haflinger :)

2013-12-31 @ 11:34:26 / http://northons.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: oooh, härligt :) Är det ett sådant hära: http://gameshop.se/pc-nya-spel-world-of-warcraft-battle-chest ? :D ♥

2013-12-31 @ 11:46:38 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men vafan detta är bara barnsligt att jämnföra sadelgjord och nosgrimma om man frågar mej. Sadelgjord är ett måste i dagens ridning eftersom att man inte uppfunnit något som kan ersätta sadelgjord. Tillskillnad från nosgrimman som man faktiskt kan rida utan på en häst, dessutom finns det billiga allternativ till snälla nosgrimmor man kan ha. Dock tycker jag inte det är fel att tyra använder dyonnorgrimman på sin häst. Hon får göra som hon vill och jag bryr mej inte. Dock är det ganska fjantigt hur aktsamma vi är om våra hästar. Att rida med utrustning som kanske trycker lite här och var är inte världens grej. Hästen står ut med det ca 1 h av 24 h på ett dygn. Vi människor har också obekväma saker på oss ibland, så är det!! Sen är det skillnad på utrustning och tex skor på hästen. Om en häst får gå med dåliga hovar/skor påverkar det hästen dygnet runt tillskillnad från träns. Det va allt för mej, jag är grymt trött på dessa debatter. Hästarna förr i tiden reds med grymma bett, dålig utrustning, specialdesignade gummibett som låg som handen i handsken på hästen fanns inte på frågan. Visst ska man göra det bästa för sin häst, men har man inte råd med att köpa det dyraste bettet, ett ps träns som är bäst för hästen eller en dyr fransk sadelgjord ska man inte behöva känna sej som en djurplågare och få en massa skit! Det som spelar roll är att man ger hästen kärlek och omtanke.

Svar: Ja men man kan ju alltid göra NÅGOT bättre :) Tillexempel köpa en bredare gjord eller en elastisk. Små ändringar som gör att hästen kanske ha så mycket sadeltvång t.ex! Sen är bettfrågan och framförallt hov och skofrågan mycket större såklart. Men det ena utesluter ju inte det andra. :)
・゚♥ ✞ ✧:* Nᴇᴀ *:・゚♡ ✧* ▲

2013-12-31 @ 14:40:38
Postat av: Emma

sv: Haha kanske det skaffas då. Det var ju inte direkt dyrt. Men du, vad menas med speltid? :P

2013-12-31 @ 15:51:32 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: åhnej, måste man?? Har jag pengar till det :O haha
Men om jag nu har starter Edition kan jag spela mig dig ändå? :)

2013-12-31 @ 15:58:39 / http://emmach.blogg.se/
Postat av: jennifer

tycker det var dåligt av henne att jämföra sadelgjordar och hennes träns. Bara för att hon använder en bra gjord kan hon ju inte dra åt nosgrimman på hästen. Visst att hon löst ett problem men då återstår fortfarande det andra dvs nosgrimman. Självklart ska man hitta det bästa för hästen och då prioriterar jag tränset mer än sadelgjorden. När man hittat ett bra träns kan man fortsätta med tex sadelgjorden. Dessutom har hon inte alls bra argument till varför man ska ha sådan nosgrimma, hon säger lixom att topryttarna har nosgrimmor och är rädda för att spänna åt dem, men det behöver ju inte betyda att det är rätt bara för det? haha :) Fast sen var det ju bra att hon uppmärksammade problemet med sadelgjordar också, något som absolut är värt att tänka på :)

Svar: Jo men gud det är klart! Bland alla problem finns det ju dom som är värre :) Men eftersom bettfrågan ändå är så "inne" just nu spelar det nog ingen roll om jag pratar om varken det eller nosgrimmor, för jag tror alla här vet att jag varken gillar hårt spända nosgrimmor eller bett överhuvudtaget. Sen är Tyra lite motsägelsefull när hon säger att hon gillar bra spända träns hellre än löst spända träns och sen håller på och klagar på sadelgjordar så det håller jag med om. Men i vilket fall som helst så är ju allt värt att tänka på som sagt :)
・゚♥ ✞ ✧:* Nᴇᴀ *:・゚♡ ✧* ▲

2013-12-31 @ 16:17:49 / http://jennifersandberg.horseworld.se
Postat av: Veronika

Har alltid (vad jag kan komma ihåg) använt sadelgjordar som är elastiska. Dessutom är min häst väldigt känslig med sadelgjorden och hatar när man drar åt den, så att dra åt ett hål i taget tillsammans med en elastisk som är något bredare passar henne mycket bättre! Nu rider jag nästan bara utan sadel, men de få gångerna jag använder sadel eller barbacka gjord. :)

Sen har jag för mig att sadelgjordar som inte är elastiska lätt gör så sadeln kan trilla "runt" om den inte sitter så bra på hästen, sen känns det så elakt att spänna något som inte anpassar sig efter hästen :P

2014-01-03 @ 15:07:09 / http://verrran.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: