Vadå form???

Det är huuur många som helst som vill att jag ska skriva "åsiktsinlägg" som det i hästvärlden kallas när man kastar skit på folk som inte följer ens egna principer. Och det kan jag väl göra, för eran skull. Eller något sånt.
Nej, haha, men jag tänkte däremot bara ta upp och jämföra det här med "form" som alla är så fäst vid.

(kom ihåg att det här är vad jaaaag tycker)
Jag har fått en uppfattning som ser ut ungefär såhär, när en "vanlig"/engelsk ryttare säljer en häst t.ex så ser man ofta "Hästen går i form i alla gångarter", något som jag direktöversätter till "Hästen lägger sig bakom lodplan för att undvika smärta i mun i form av skarpt bett, ofta dubbla sådana."
DET KANSKE INTE ÄR SANT, men det är så jag ser det.
Har redan innan kommenterat hur otroligt dumt jag tycker det är att kandar, och tillochmed bett överhuvudtaget är krav i dressyrtävlingar och tycker inte alls att det tillhör den moderna och civiliserade värld vi lever i nu. Det är tradition, javisst, men dåliga idéer måste man överge någon gång, oavsett hur länge det har funnits.
 
Jag tror att 90% av ekipagen i Grand Prix/världscupen inte skulle kunna framföra ett speciellt bra nummer om man gick in och tog bort bettet eller rent ut sagt tog av hela huvudlaget (men det är ju en annan femma, men bettlöst är inte så mycket att be om). Undrar hur många som ens skulle kunna kontrollera deras heta hingstar med piskande svansar som bara väntar på att få ut sin frustration och ge sig iväg (för en piskande svans är inte en glad svans, om det nu inte är fullt med flugor men har en känsla att det är ganska flugfritt på grand prix) iallafall).
 
Nej, ge oss mer sådant här istället:

Postat av: Mariama

sv: absolut, säg till när du följer mig så följer jag dig tillbaka :D

2014-03-23 @ 20:14:32 / http://www.nattstad.se/MariamaMbye
Postat av: Lovis

Sv: Tack ås mycket! Ja, han är min. :)

2014-03-23 @ 20:46:23 / http://hoofsteps.blogg.se
Postat av: Jonna

Intressant inlägg :)
Förstår din poäng, att typiska dressyrryttare är ganska beroende av skarpa bett för att nå "bra resultat" och utan dom har dom faktiskt ingenting att komma med.. Förstår poängen! Men förstår inte riktigt, skulle gärna haft en liten förklaring varför du hänvisar till detta klipp och säger att detta är hur Du tycker att ridsporten skall utövas (om jag uppfattade det rätt)
då ryttaren rider med sporrar, hade deras kommunikation varit så pass fin att hon inte behövt sporrar, eller är det fortfarande okej för att man rider barbacka? och att hon rider med bett, kanske inte lika skarpt som många andra men ändå. Sen ditt uppmärksammande på piskande svansar ser man faktiskt stundtals även i detta klipp, alltså kan det hända att denna häst också är frustrerad?

2014-03-23 @ 20:52:21 / http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Denise

Tycker också att det är helt värdelöst att kandar är ett måste i de högre dressyrklasserna.. Borde snarare att det borde vara FÖRBJUDET och att man ser istället att ryttarna ska kunna rida hästarna med så lite hjälpmedel som möjligt och ändå rida hästen i balans.

2014-03-23 @ 21:56:12 / http://flingans.nu
Postat av: Heidi Scythe

Heej, har igång en veckans blogg tävling just nu som jag hoppas du vill vara med i! :D Utser en ELLER 3 vinnare på fredag kl. 18.00! :D
Har även en annan tävling där jag lottar ut en hårinpackning var från Yves Rocher värt 149:- till 3 glada vinnare! Den tävlingen avslutas den 31 mars så var gärna med i den också innan det är försent! :)

2014-03-24 @ 02:17:29 / http://heiduskaja.blogg.se/
Postat av: Klara

Bra inlägg!
sv: Jo jag skulle ju kunna göra så men av det jag lärt mig så är det under dom första minutrarna som hästen har ont i ryggen innan den domnar bort under vår vikt. Så jag vet inte hur jag ska lösa det här haha ;)

2014-03-24 @ 09:34:58 / http://skogsmullen.horseworld.se
Postat av: Mikxki

Jag förstår helt vad du menar, sen det där med att dressyrhästar måste ridas med skarpa bett och sporrar stämmer inte i de flesta fallen. Det är TR som säger att man måste ha det. Mångs skulle nog välja att rida utan sporrar på de hetaste hästarna, eller är det bättre med en sporre som kräver en mindre hjälp än att behöva använda större hjälper och "banka på" om hästen inte går framåt?
Det finns även hästar som går bättre på kandar än vanligt bett. Hur du ser på går bättre kanske är annorlunda än vad jag tycker är bättre men är de avslappnad mentalt och fysiskt ser jag en nöjd häst oavsett om det är med kandar, sadel och sporrar eller i repgrimma barbacka

2014-03-24 @ 16:00:17 / http://mikxki.blogg.se
Postat av: Cornelia

Hej! Sugen på att läsa en nystartad blogg med blandat tävling, island och tonårsliv? Klicka in på våran blogg :)

2014-03-24 @ 20:41:12 / http://teamsc.blogg.se
Postat av: Adina

Hejsan!
Jag hittade din blogg genom ponnysanning och kommer absolut fortsätta läsa den!
Du får jättegärna kika in på min och min kompis blogg, såg även att du håller på med samma grejer som jag och " min " polle håller på med. Jag syftar då på NH och allt runt omkring det!
Ha en fortsatt trevlig kväll! :)

2014-03-25 @ 20:56:59 / http://sterkriders.horseworld.se
Postat av: Anonym

Vi tänker nästan likadant. Jag tycker inte det är något speciellt fel med bett, så länge det används på ett bra och harmoniskt sätt, men när man ska börja ha dubbla bett i hästens mun osv, tunga tjocka järnbett med ett lås för tungan, asså nej. Då har det gått för långt.

2014-03-27 @ 10:24:11
Postat av: Sara

Kandar är till för att förfina och göra hjälperna ännu mer osynliga. Hästarna som går grandprix är väldigt välutbildade och ridbara. Hade ryttarna inte haft kontroll så hade hästarna inte varit där. Vad som sker hemma i stallet vet vi inte, troligtvis rider dem på tränsbett och hästarna tränas varierat men målinriktat. Det ligger mycket jobb och slit bakom en häst på den nivån. Finns mycket mindre bra ridning och träning av häst, men elitryttare och hästar på högnivå tror jag inte man behöver oroa sig över i första hand, dem tränas oftast av utbildat och kunnigt folk. Sen finns det såklart undantag och säkert hästar som far illa även på högnivå.

2014-03-31 @ 14:14:58 / http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Sara

sv: Ja, så är det ju såklart.. och så fungerar det i verkligheten också. Hästen ska svara på så små signaler som möjligt. Men rider man ex. Grandprix och dressyr på elitnivå vill man ha hjälperna så osynliga som möjligt. Hästen svarar på mkt lätta skänkelhjälper men med ex sporrar kommer det bli helt osynligt.
Jag själv äger inte ett par sporrar och använder det inte heller (ingår inte i "islandshäst-kulturen" och är ej tillåtet på våra tävlingar) men kan ändå förstå varför man vill använda det. Samma sak med skarpa bett; som är till för att förfina ytterliggare. Men det kan lika gärna användas fel och användas som hjälpmedel vid korrigering, ; och det är inte tanken.

2014-03-31 @ 16:00:04 / http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Sarah

På filmen så ser det ju inte speciellt trevligt ut heller? Hästen springer och gapar och slår med svansen och ryttarens sporrar ligger mot magen i princip hela tiden och ännu mer vid galoppbytena. Sen är det inte alltför nyttigt för hästen att ridas barbacka för mycket för en sadel är ju gjord för att fördela trycket bättre över ryggen. Sen så om du kollar på traven är den fyrtaktig (pga av att hästen störs av ryttaren/har ont/inte jobbar rätt) när den ska vara tvåtaktig.

2014-04-01 @ 10:45:19 / http://sarahhgberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: